Monday, May 4, 2009

An Interview With Father Gabriele Amorth: The Church's Leading Exorcist

I ask Father Amorth to describe the ritual of exorcism.


"Ideally, the exorcist needs another priest to help him and a group nearby who will assist through prayer. The ritual does not specify the stance of the exorcist. Some stand, some sit. The ritual says only that, beginning with the words Ecce crucem Domini ('Behold the Cross of the Lord') the priest should touch the neck of the possessed one with the hem of his stole and hold his hand on his head. The demons will want to hide. Our task is to expose them, and then expel them. There are many ways to goad them into showing themselves. Although the ritual does not mention this, experience has taught us that using oil and holy water and salt can be very effective. "Demons are wary of talking and must be forced to speak. When demons are voluntarily chatty it's a trick to distract the exorcist. We must never ask useless questions out of curiosity. We but must interrogate with care. We always begin by asking for the demon's name."


"And does he answer?" I ask. Father Amorth nods. "Yes, through the patient, but in a strange, unnatural voice. If it is the Devil himself, he says 'I am Satan, or Lucifer, or Beelzebub. We ask if he is alone or if there are others with him. Usually there are two or five, 20 or 30. We must quantify the number. We ask when and how they entered that particular body. We find out whether their presence is due to a spell and the specifics of that spell. "During the exorcism the evil may emerge in slow stages or with sudden explosions. He does not want show himself. He will be angry and he is strong. During one exorcism I saw a child of 11 held down by four strong men. The child threw the men aside with ease. I was there when a boy of 10 lifted a huge, heavy table. "Afterwards I felt the muscles in the boy's arms. He could not have done it on his own. He had the strength of the Devil inside him.


"No two cases are the same. Some patients have to be tied down on a bed. They spit. They vomit. At first the demon will try to demoralise the exorcist, then he will try to terrify him, saying, 'Tonight I'm going to put a serpent between your sheets. Tomorrow I'm going to eat your heart'." I lean towards Father Amorth. "And are you sometimes frightened?" I ask. He looks incredulous. "Never. I have faith. I laugh at the demon and say to him, 'I've got the Madonna on my side. I am called Gabriel. Go fight the Archangel Gabriel if you will.' That usually shuts them up." Now he leans towards me and taps my hand confidentially. "The secret is to find your demon's weak spot. Some demons cannot bear to have the Sign of the Cross traced with a stole on an aching part of the body; some cannot stand a puff of breath on the face; others resist with all their strength against blessing with holy water. "Relief for the patient is always possible, but to completely rid a person of his demons can take many exorcisms over many years. For a demon to leave a body and go back to hell means to die forever and to lose any ability to molest people in the future. He expresses his desperation saying: 'I am dying, I am dying. You are killing me; you have won. All priests are murderers'."


Temuduga dengan Paderi Gabriele Amorth: Paderi Pengusir Syaitan Gereja yang Terkenal


Saya meminta Paderi Amorth menceritakan ritual pengusiran syaitan.


“Adalah lebih baik jika Paderi yang melakukan kerja pengusiran dibantu oleh seorang paderi dan sekumpulan umat yang berdoa dekat tempat dimana pengusiran itu dilaksanakan. Ritual pengusiran tidak menetapkan langkah-langkah kelakuan semasa pengusiran. Ada yang berdiri dan ada juga yang duduk. Ritual itu dimulakan dengan kata-kata Ecce Crucem Domini (Behold the Cross of the Lord). Paderi mestilah memegang leher mangsa kerasukan dengan menggunakan kain stol and menumpang tangannya di atas kepala mangsa. Syaitan akan berusaha untuk menyembunyikan dirinya. Tugas kami adalah untuk memaksa syaitan mengeluarkan dirinya dari persembunyiannya (badan mangsa) dan mengarahnya keluar. Ada banyak cara untuk mendapatkan syaitan mengaku akan kehadirannya. Walaupun ritual tidak menetapkan cara-cara ini, melalui pengalaman kami, air, minyak dan garam kudus sangat berkesan untuk mengetahui samada seseorang itu dirasuki syaitan. Syaitan tidak suka bercakap dan ia mestilah dipaksa untuk bercakap. Tetapi apabila syaitan secara sukarela suka bercakap banyak, ia adalah sebahagian dari penipuannya untuk menggangu paderi pengusir. Kita tidak boleh menanyakan solan-soalan yang tidak relevan, yakni yang timbul dari perasaan ingin tahu tentang beberapa perkara. Kami mestilah sentiasa berhati-hati dalam menyoal syaitan. Kami selalu memulakan ritual ini dengan menanyakan nama syaitan itu.


“Adakah syaitan menjawap soalan yang dikemukakan?” Tanya saya. Paderi Amorth mengiyakan. “Ya, melalui kesabaran dan suara yang aneh, suara yang seolah-olah dipaksa. Jika ianya syaitan yang menjawap, dia akan berkata, “Saya adalah syaitan, atau Lusifer, atau Beelzebub.” Kami menanyakan soalan kalau dia seorang atau banyak yang bersamanya. Selalunya ada dua atau lima, atau 20 atau 30. Kita mesti mengetahui jumlah syaitan dalam badan mangsa. Kami menanyakan bila dan bagaimana mereka merasuk badan simangsa. Kami mesti mendapat kepastian kalau kehadiran mereka disebabkan oleh sihir dan sihir jenis apa yang digunakan. Semasa pengusiran, syaitan akan cuba keluar dari persembunyiannya dengan perlahan sekali atau pun sebaliknya, iaitu secara mengejut. Dia tidak mahu menunjukkan dirinya seboleh mungkin. Dia menjadi sangat marah dan juga sangat bertenaga. Dalam salah satu dari pengusiran yang telah dibuat, saya melihat bagaimana seorang budak berumur 11 tahun ditahan oleh empat orang lelaki yang kuat. Budak itu dengan mudah sekali dapat membuang keempat-empat orang dewasa itu. Saya juga pernah melihat bagaimana seorang budak berumur 10 tahun mengangkat sebuah meja yang sangat besar dan berat dengan mudah sekali. Selepas itu, saya merasa otot budak itu. Saya pasti dia tidak akan dapat mengangkat meja itu dengan kekuatannya sendiri. Kekuatannya datang dari syaitan.


“Tidak ada kes-kes yang sama. Ada mangsa yang perlu diikat di katilnya. Sesetengahnya meludah dan juga memuntah. Pada mulanya, syaitan akan cuba melemahkan semangat paderi pengusir itu, kemudian cuba menakut-nakutkannya dengan mengatakan, “Malam ini saya akan memasukkan ular dalam selimut anda. Besok saya akan makan hati anda.” Saya mendekati Paderi Amorth, “Adakah kamu merasa takut?”, saya menanyakan soalan. Dia kelihatan hairan. “Tidak pernah, saya ada iman. Saya akan mengetawakan syaitan dengan mengatakan, ‘Saya ada Bonda Maria disebelah saya. Saya dipanggil Gabriel (nama penuh Paderi Gabriel Amorth). Pergilah berperang dengan Malaikat Agung Gabriel, jika kamu berani.’ Itu sahaja sudah cukup membuatkan dia diam. Sekarang paderi pula mendekati saya dan menyentuh tangan saya sejenak, “Rahsianya adalah mencari kelemahan syaitan. Ada syaitan yang tidak tahan dengan tanda Salib yang dibuat dengan stol di bahagian badan mangsa; ada juga yang tidak tahan dengan hembusan nafas dimuka; ada yang cuba mengelak sedaya upaya mereka terhadap air kudus. “Beban yang ditanggung oleh mangsa memang boleh diringankan, tetapi untuk melenyapkan syaitan dari badan mangsa akan mengambil masa yang lama dan pengusiran yang berlanjutan. Bagi syaitan, apabila ia dihalau dari merasuk badan seseorang dan pergi balik ke neraka, adalah bermaksud kematian untuknya dan kebolehannya untuk menganggu manusia lain juga berkurang. Dia akan tersedu-sedu menangis mengatakan, ‘Saya akan mati, saya akan mati. Kamu membunuh saya, kamu sudah menang. Semua paderi adalah pembunuh.’

http://www.spiritdaily.net/amorthinterview.htm

No comments: