Monday, February 2, 2009

Is the Charismatic Movement Truly Catholic? - Part 1


"Not every one that saith to me, Lord, Lord, shall enter into the kingdom of heaven: but he that doth the will of My Father who is in heaven, he shall enter into the kingdom of heaven. Many will say to Me in that day: Lord, Lord, have not we prophesied in Thy name, and cast out devils in Thy name, and done many miracles in Thy name? And then will I profess unto them, I never knew you: depart from Me, you that work iniquity." - (Matt. VII: 21-23)


Some of the outstanding difficulties with "Catholic" Charismatic movement are as follows:


Regarding its "Baptism in the Spirit":
This spiritual baptism is an innovation which the Charismatic renewal attempts to justify by claiming that with the sacraments the Catholic Church has not fulfilled all the abundance of the Gospels: "The over flowing and abundance of the New Testament should not be hastily assimilated to subsequent sacramental forms" (Fr Laurentin, Charismatic apologist, in his book Pentecôtisme chez les Catholiques, Beauchesne, 1975). Now, the Catholic Church alone is the custodian of the teachings of Our Lord Jesus Christ. It transmits infallibly the blessings of the Gospels in the only true Sacraments. "My God, I firmly believe all the Truths which You have revealed to us and which You have taught us through Your Church, because You can neither deceive nor be deceived." (Act of Faith)


Regarding the emphasis put on charisms:

1. The presence of charisms is not sufficient to prove their divine origin


2. The Catholic Church is built on the supernatural virtues of Faith, Hope and Charity and not on charisms which are only lower gifts which must be controlled by the Church. "But be zealous of the better gifts. And I show unto you yet a more excellent way." (I Cor. XII :31) "Certain people value above all amongst the spiritual gifts, that of performing miracles, which are to be seen, forgetting that there are many others higher, which are hidden and because of that not liable to fall." (St. John Climacus, Scala Paradisi, 26th degree, 78)


"In comparison with Charity which is perfect, these gifts are of little consequence and those who are at that level can fall while those who have Charity do not fall. I tell you that I have seen men who have received all the charisms and who have become participants in the Spirit and who nonetheless fell because they did not achieve perfect Charity". (St. Macarius Magnus, IVth c., Spiritual Homilies, II, 27, 14)

Adakah Kumpulan Karismatik itu benar-benar Katolik? (Bahagian I)

"Bukan setiap orang yang berseru kepada-Ku: Tuhan! Tuhan! akan masuk ke dalam kerajaan syurga, melainkan dia yang yang melakukan kehendak Bapa-Ku di syurga. Pada hari terakhir banyak orang akan berseru kepada-Ku: Tuhan, Tuhan, bukankah kami bernubuat demi nama Mu, dan mengadakan banyak mukjizat demi nama Mu juga? Pada waktu itulah Aku akan berterus terang kepada mereka dan berkata: Aku tidak pernah mengenal kamu! Enyahlah daripada-Ku, kamu sekalian pembuat kejahatan." - Mat 7: 21-23

Berikut adalah beberapa ‘masalah’ dalam kumpulan karismatik Katolik:

Mengenai ‘Pembaptisan dalam Roh Kudus’:

Pembaptisan dalam roh kudus adalah satu inovasi (pembaharuan) yang dicipta oleh Katolik Karismatik Kumpulan ini mengajari bahawa sakramen-sakramen gereja tidak memenuhi keseluruhan ajaran yang sampaikan oleh Yesus dalam Perjanjian Baru. (Fr. Laurentin, apologis karismatik di dalam bukunya yang bertajuk ‘Pentecôtisme chez les Catholiques, Beauchesne, 1975’). Gereja Katolik adalah gereja yang diamanahkan untuk memelihara dan menurunkan ajaran Yesus yang sama dan ‘kebal-salah’ dari satu generasi ke satu generasi. ‘Saya percaya dengan teguh akan semuanya itu, sebab Engkaulah yang mengatakannya. Engkaulah yang mahatahu dan mahabenar…’(Doa Kepercayaan).

Mengenai penekanan terhadap Kurnia Karisma:
1. Kurnia Karisma sahaja tidak cukup untuk membuktikan bahawa sesuatu kurnia itu adalah dari Tuhan.
2. Gereja Katolik dibina atas dasar-dasar yang suci iaitu iman, pengharapan dan kemurahan-hati (Faith, Hope and Charity). Karisma adalah kurnia yang terletak di bawah ketiga dasar-dasar suci tadi dan mestilah dikawal oleh gereja. “Jadi berusahalah untuk memperoleh kurnia-kurnia yang paling utama. Dan aku menunjukkan kepadamu jalan yang lebih utama lagi.” (1 Kor XII:31) “Ada sesetengah orang memandang tinggi terhadap kurnia spiritual, yang mana banyak menghasilkan mukjizat, sesuatu yang boleh dilihat oleh manusia. Mereka lupa bahawa ada lagi kurnia spiritual yang lebih tinggi, walaupun tidak dapat dilihat, tetapi merupakan kurnia yang lebih sempurna kerana ianya tidak menjatuhkan iman seseorang” (Santo Yohannes Klimakus, Scala Paradisi, 26th degree, 78)

“Berbanding dengan kemurahan-hati dimana ianya satu akhlak yang sempurna, ianya juga satu kurnia yang kurang risiko. Mereka yang mempunyai kurnia karisma boleh dan mudah ‘jatuh’. Walhal mereka yang ada ‘kemurahan-hati’ tidak mudah jatuh. Saya sendiri melihat betapa ramai yang menerima kurnia karisma tetapi akhirnya ‘jatuh’ kerana akhlak kemurahan-hati tidak dibentuk dengan sempurna.” (Santo Macarius Magnus, IVth c., Homili spiritual, II, 27, 14)

No comments: