Saturday, August 8, 2009

Ku Mau Cinta Yesus Selamanya

4 comments:

Dee said...

Wow....gubahan lagu terbaik setakat ini,biasanya saya mendengar lagu ini hanya dengan gitar beberapa tahun lepas. Saya tidak begitu pasti jika penulisnya Katolik ataupun tidak,namun mesej lagu adalah penting,bahawa kita mesti membenarkan Tuhan kita memakai kita "sesuai dengan rencanaNya".

Donatus said...

Lagu seperti ini harus didengari dengan hati-hati kerana berbau keduniawian. Lagu-lagu seperti inilah yang mendorong umat cenderung ke arah karismatik kerana dapat merasai perasaan yang 'melayang' ke Surga. Iman harus didasarkan kepada realiti (intelek) dan bukan kepada perasaan emosi semata-mata. Sekadar menyebut nama 'Yesus' tidak mencukupi, harus diselidiki dan dituruti semua ajaran, doktrin dan dogma Yesus yang sebenar-benarnya.

Avanus said...

Terima kasih dengan komen2 dari saudara dan saudari. Lagu2 seperti ini memang sering dinyanyikan dalam gereja Novus Ordo. Siapakah penciptanya, saya pun kurang pasti (mungkin juga bukan seorang Katolik). Dalam misa Latin, lagu2 gregorian banyak dinyanyikan dan semestinya inilah lagu2 gereja...memang lagu 'Aku cinta Yesus' ini sedap didengar...sekadar berhibur sekali-sekala...

Donatus said...

[Exodus 20:7] Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain: for the Lord will not hold him guiltless that shall take the name of the Lord his God in vain.

The Holy Bible speaks for itself.