Thursday, September 29, 2011

September 29,
Feast Day of St. Michael

Suatu hari, selepas selesai merayakan misa, Paus Leo XIII yang pada masa itu sudah agak lanjut usia, sedang berkonferensi dengan kardinal-kardinalnya apabila ia tiba-tiba jatuh ke lantai dan langsung pengsan. Doktor yang datang memeriksa paus pada masa itu, kerana tiada bunyi denyutan jantungnya, menyangka paus telah meninggal dunia. Bagaimanapun selepas mendapat tidur dan rehat secukupnya, ia kembali sihat dan dengan jelas masih mengingati 'visi' yang telah dilihatnya. Dengan penuh emosi dia mengeluh, "Oh, alangkah dasyhatnya 'visi yang' telah saya saksikan!"

Dalam visi itu, paus melihat syaitan-syaitan yang dilepaskan keluar dari neraka dan dibiarkan berkeliaran di bumi dalam tempoh yang terhad. Agenda utama mereka adalah menghancurkan Gereja Tuhan Yesus. Di tengah-tengah kekusutan itu, Santo Mikael keluar dan mengatakan, "Siapakah yang seperti Tuhan?" (Who is like God?) dan kemudian membuang syaitan dan pengikut-pengikutnya semua balik ke lubang neraka. Tidak lama selepas kejadian itu, Paus Leo XIII me-reka doa Santo Mikael seperti yang di bawah ini (versi pendek).

English
Saint Michael the Archangel, defend us in battle, be our protection against the wickedness and the snares of the devil. May God rebuke him we humbly pray; and do thou, O Prince of the Heavenly host, by the power of God, thrust into hell Satan and all the other evil spirits who prowl about the world, seeking for the ruin of souls. Amen.

Latin
Sáncte Míchael Archángele, defénde nos in proélio, cóntra nequítiam et insídias diáboli ésto præsídium. Ímperet ílli Déus, súpplices deprecámur: tuque, prínceps milítiæ cæléstis, Sátanam aliósque spíritus malígnos, qui ad perditiónem animárum pervagántur in múndo, divína virtúte, in inférnum detrúde. Ámen.

Bahasa Malaysia
Santo Mikael, Bantulah dan lindungilah kami dalam perang melawan kejahatan dan tipu daya syaitan. Kami mohon dengan rendah hati kiranya Tuhan menghukumnya. Dan engkau panglima bala tentara syurga, dengan kekuatan Ilahi, usirlah kembali ke dalam neraka, syaitan dan roh jahat lainnya yang berkeliaran di atas bumi yang hendak membinasakan segala jiwa. Amin.

Selamat Hari Santo Mikael!

Santo Mikael, lindungilah kami semua!

No comments: