Sunday, September 4, 2011

Umat Kristian Perlu Sentiasa Merendahkan Diri

Baru-baru ini saya telah dihubungi oleh seorang sahabat. Sahabat saya ini menceritakan tentang cerita aneh dan seram tentang rumah sewanya yang dialami oleh seorang kawannya yang merupakan bekas rakan rumah sewanya. Oleh kerana rumah sewa itu kini hanya didiami oleh sahabat saya seorang diri, dia berasa agak takut dan bimbang tentang keselamatannya, apalagi dengan keadaan dirinya yang tergolong dalam kategori 'kurang upaya'. Dia menghubungi saya, meminta rumahnya itu didoakan. Sebagai umat Kristian, sudah semestinya adalah tanggungjawab kita membantu sahabat yang memerlukan pertolongan.

Seperti biasa jika ada permintaan doa, saya akan menghubungi teman-teman saya yang lain kerana doa dari sekumpulan umat adalah lebih efektif atau dikatakan lebih 'power' berbanding doa dari seorang diri (ini diandaikan semua yang datang berdoa itu membantu dengan hati yang benar-benar ikhlas). Malangnya, teman-teman 'doa' yang biasa tidak dapat meluangkan masa pada hari yang telah dijanjikan. Ya, saya agak kecewa....memandangkan hari yang dijanjikan adalah pada hari minggu, hari yang sepatutnya diberikan kepada Tuhan...walau bagaimanapun, saya tetap mengusahakannya...jika ada usaha, pasti ada jalan...jalan akhir, jika tiada seorang pun teman yang 'sudi', saya akan pergi juga walaupun seorang diri.

Akhirnya, saya ditemani oleh sepasang suami-isteri. Saya sebenarnya hanya memanggil si isteri. Tetapi suami si isteri ini ingin turut pergi bersama. Saya sebenarnya kurang berkenan dengan cara 'si suami' berdoa...caranya pelik sedikit dan 'kurang aman', ya, mungkin juga kerana dia terkenal dengan doa pengusiran hantunya (exorcism), samada efektif atau tidak, saya kurang pasti. Tetapi yang saya pasti adalah seorang umat biasa tidak boleh membuat 'Pengusiran' tanpa mendapat kebenaran dari biskop terlebih dahulu...tidak boleh buat sembarangan, terlalu bahaya!!... Saya lebih berkenan dengan cara doa aman atau doa tradisional seperti doa-doa Rosari, iaitu 'Bapa Kami', "Ave Maria', 'Kami Percaya' dan 'Gloria'...dan saya berharap sekali 'si suami' ini tidak akan membuat 'perangai' semasa membuat lawatan kerumah sewa itu..

Malangnya, harapan saya cuma tinggal harapan...namun, saya telah bersedia dan ianya adalah seperti yang telah saya jangkakan....saya melihat semasa doa Rosari didoakan, suami teman saya itu tidak pun berdoa Rosari. Pada satu ketika, selepas Rosari habis didoakan, saya mendengar ia berdoa 'rararrararrara.....' dan kadangkala 'ushhhhhhhhh'......ya, doa dari seorang yang menganggap dirinya adalah 'pilihan Tuhan' dan diberi 'kuasa' untuk menghalau syaitan...

Dalam kekecewaan saya itu, saya mampu bersabar dan tetap gembira kerana sempat menyumbangkan lima dekad Rosari kepada teman saya itu. Saya berpendapat, kerendahan diri adalah satu sikap yang perlu ada pada setiap umat Kristian. Melalui sejarah Gereja Roman Katolik, kita tahu bahawa Bonda Maria, kerana sikap teramat rendah diri-nya , telah dipilih oleh Tuhan Bapa menjadi Ibu kepada Putera-Nya, Tuhan Yesus Kristus yang menjadi Juruselamat Manusia. Pendeknya, iblis yang penuh dengan keangkuhan itu dijatuhkan oleh seorang manusia yang penuh dengan kerendahan diri. Melalui cerita-cerita dari Alkitab, kita juga tahu Tuhan lebih berkenan kepada mereka yang sentiasa merendahkan diri daripada mereka yang suka menunjuk-nunjuk akan kehebatan diri atau 'kuasa-kuasa' yang belum tentu datangnya dari Roh Kudus.

Apabila memikirkan teman 'suami-isteri' saya itu, saya cuma mampu mengeluh panjang dan bertekad tidak akan memanggil mereka lagi...saya juga perlu kembali berjumpa dengan sahabat saya yang tinggal dirumah sewa itu untuk memberi penerangan akan 'kejadian' itu.

No comments: