Wednesday, January 14, 2009

The Chastisement

We are reminded of the one warning given by Our Lady at Fatima which has not yet befallen mankind: "Several entire nations will be annihilated."

In January of 1992, an amazing meeting took place in Havana, Cuba. World leaders were given the opportunity to see just how close the world had come to a nuclear war. Former U.S. Secretary of Defense, McNamara, who took part in that meeting, said: "It almost happened". The U.S. did not know that among the 42,000 Russian specialists in Cuba at the time of the showdown between Kennedy and Kruschev, the on-the-spot field commanders in Cuba had been empowered to use the nuclear warheads at their own discretion (without calling Moscow). And if Kruschev had not backed down, the war was scheduled to begin within 48 hours.

We are not interested in near misses. But something out of that Havana meeting should interest us immensely. Secretary McNamara, who spent 12 days of that crisis in the Pentagon (day and night), kept saying that when we face such a crisis, we must realize that we are talking about "the death not thousands, or million, but of nations."

Pemurnian Dunia

Tuhan sering memperingatkan kita tentang amaran dari Bunda-Nya di Fatima tentang malapetaka yang akan menimpa manusia iaitu: “beberapa benua di dunia ini akan mengalami kehancuran (atau Pemurnian/Pencucian Dunia).”


Pada tahun 1992, satu mesyuarat dijalankan di Havana, Cuba. Pemimpin-pemimpin dunia diberi peluang melihat bagaimana perang nuklear hampir tercetus. Sekretari Pertahanan negara Amerika Syarikat, McNamara, yang terlibat sama dalam mesyuarat itu, mengatakan: “Ianya hampir berlaku.” Amerika Syarikat tidak pun menyedari bahawa diantara 42,000 orang bangsa Russia yang bertugas sebagai ‘spesialis’ di Cuba pada masa itu, semasa konflik antara Kennedy dengan Kruschev, komander yang diberi tugas membuat keputusan ‘on-the-spot’, telah diberi kuasa untuk memulakan perang nuklear pada bila-bila masa. Dia diberi kuasa mutlak dan tidak perlu mendapatkan kebenaran dari Moscow. Jika Krushev tidak mengalah, perang nuklear sepatutnya dimulakan dalam masa 48 jam.


Kita tidak berminat pada sasaran terlepas. Tetapi ada sesuatu kejadian di Havana yang sepatutnya mendapat perhatian kita. Sekretari McNamara, yang menghabiskan masa selama 12 hari (siang dan malam) di Pentagon, sering mengatakan bahawa apabila kita menghadapi krisis sedemikian, kita mestilah menyedari hakikat bahawa kemusnahan yang akan berlaku dari perang nuklear adalah “Kematian bukan ribuan atau jutaan, tapi beberapa benua dimukabumi.”

No comments: