Wednesday, April 22, 2009

Origin...A Voice of Orthodoxy (10)

There was one man who saw through the transparent veil of Modernist cant, who for thirty years had followed the activities of the modernists with watchful and suspicious eyes. His name was Father Reginald Garrigou-Lagrange, O.P. When these people began to openly spread their errors, he fervently urged Pope Pius XII to condemn them. It was not until the scandalous letter of 1948, in which the Archbishop of Paris more or less blessed these things, that Lagrange saw clearly that the Pope must act, and resolved not to rest until the Pope did act.

Pope Pius XII then published his highly significant encyclical Humani Generis (1950). In this pronouncement for the whole Catholic world, the Pope definitely referred to Teilhard, among others, when he reproved those who "imprudently and indiscreetly hold that evolution explains the origin of all things and audaciously support the monistic and pantheistic opinion that the world is in continual evolution".

It is difficult to explain all the damaging things that the Liberals were doing...going into every field of priestly study and turning everything upside down. In Teilhard's letter of 1916, he proposed to found what he called "The Factory", a think-tank in which men with liberating ideas in various fields would work closely together. In this way all sorts of liberating ideas could easily be spread, so that Catholic could be liberated in every level. This include moral theology, dogmatic theology, Canon Law, Biblical Studies, Natural Science and etc, etc.


Asal-usul…Suara yang menyokong amalan Ortodoks


Ada seorang yang sentiasa mengikuti perkembangan para modenis dengan mengawasi tindak-tanduk mereka selama tiga puluh tahun. Orang itu adalah Paderi Reginald Garrigou-Lagrange, O.P. Apabila para modenis sudah berani mengembangkan idea mereka secara terbuka, tanpa membuang masa dia merayu Paus Pius XII mengambil tindakan. Pada tahun 1948, surat yang ditulis oleh Uskup Perancis memuji tindak-tanduk pemodenan dalam gereja. Bermula dari saat itu, Paderi Lagrange mengambil keputusan untuk menjadikan pembongkaran agenda para modenis itu sebagai misinya dan berniat untuk tidak berhenti sehinggalah Paus mengambil tindakan terhadap mereka.


Pada tahun 1950, Paus Pius XII menerbitkan ensilikalnya yang terkenal, yang bertajuk ‘Humani Generis’. Dalam pengumumannya kepada umat Katolik diseluruh dunia, Paus menyebut dan memberi amaran tentang ajaran-ajaran sesat yang diperkenalkan oleh Teilhard dan juga beberapa lagi nama. Paus menegur sikap dan fikiran sesat para modenis yang menyokong teori evolusi sebagai asal-usul kepada semua perkara dan juga kepercayaan monistik dan panteistik bahawa dunia sentiasa berada dalam evolusi yang berterusan.


Amatlah sukar untuk membuat penerangan secara terperinci tentang semua tindak-tanduk para liberal…mereka telah menyelinap dan mempengaruhi hampir dalam setiap bidang kepaderian dan mereka telah berjaya memutar-belitkan banyak ajaran gereja. Dalam surat Teilhard (1916) dia mencadangkan sesuatu yang dipanggil olehnya sebagai “Kilang”, satu kaedah dimana para paderi atau umat lelaki yang pro-liberal, bekerjasama untuk menyebarkan lagi idea-idea liberal dalam segala bidang. Dengan cara ini menurut Teilhard, idea-idea liberal akan lebih cepat tersebar dan ajaran Katolik dapat diubahsuaikan atau diliberalisasikan dalam setiap tahap pengajaran Gereja Katolik. Antara bidang yang dicemari adalah teologi moral (akhlak), teologi dogma, undang-undang kanon, studi Alkitab, Sains Semulajadi dan sebagainya.


No comments: