Saturday, May 9, 2009

Happy Mother's Day!

“The most important person on earth is a mother. She cannot claim the honour of having built Notre Dame Cathedral. She need not.


“She has built something more magnificent than any cathedral—a dwelling for an immortal soul, tiny perfection of her baby's body…“The angels have not been blessed with such a grace.They cannot share in God's creative miracle to bring new saints to Heaven. Only a human mother can. Mothers are closer to God the Creator than any other creature; God joins forces with mothers in performing this act of creation…


“What on God's good earth is more glorious than this; to be a mother?”—Cardinal Mindszent



Selamat Hari Ibu!


Orang yang paling penting dalam dunia adalah seorang ibu. Dia tidak akan mendapat anugerah sebagai orang yang berjaya membangunkan Katedral Notre Dame. Dia tidak perlu pun berbuat demikian.


“Dia telah melahirkan sesuatu yang lebih bermakna dari sebuah katedral – tubuh seorang bayi yang mempunyai roh yang tidak boleh dibinasakan… “Malaikat pun tidak diberkati dengan rahmat sedemikian. Mereka tidak dapat merasakan bagaimana Tuhan membuat mukjizat melahirkan santo-santa baru untuk syurga. Hanya seorang ibu manusia yang boleh berbuat demikian. Ibu-ibu adalah lebih dekat kepada Tuhan dari ciptaan Tuhan yang lain, pencipta segala-galanya yang ada di dunia; Tuhan bekerjasama dengan ibu-ibu dalam melaksanakan tugas ciptaan ini…


“Apakah ada lagi anugerah Tuhan yang lebih besar dibandingkan ini; menjadi seorang ibu?” – Kardinal Mindszent

5 comments:

salvationowez said...

Blessed Mothers' day to all mothers!

Avanus said...

A Very Happy and Blessed Mother's Day to; firstly my heavenly mother - Mama Mary, secondly my worldly mama - K.R.J. and also to all mamas in this whole world...May God Bless you all!

Anonymous said...

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap waja h ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.


Isabel

Avanus said...

Wah bagus sungguh cerita dari Cik Isabel ni - baik sekali untuk kaum muda-mudi juga sudah dewasa agar sentiasa beringat akan jasa-jasa seorang ibu.

Mungkin ada satu lagi jenis ibu yg saya lupa sebutkan disini - Happy Mother's Day to Godmothers also! Mereka pun ada tanggungjawab juga! Tidak kurang juga jasa mereka, terutama dari segi spiritual, menyumbangkan doa untuk Godchild mereka.

Anonymous said...

"MAY is chosen as the month in which we exercise a special devotion to Mary as it is the time when there are frequent alleluias, because Christ has risen from the grave. Christ has ascended on high, and God the Holy Ghost has come down to take His place. We, here then, have a reason why May is dedicated to the Blessed Virgin. She is the first of creatures, the most acceptable child of God, the dearest and nearest to Him. It is fitting that this month should be hers, in which we especially glory and rejoice in His great providence to us, in our redemption and sanctification in God the Father, God the Son and God the Holy Ghost."

Quoted by Cardinal Newman